Mă doare capul


Durerile de cap pot fi destul de frecvente în această perioadă, la baza lor stând de obicei schimbările hormonale specifice sarcinii. În plus, sinusurile nazale şi paranazale care au o sensibilitate crescută în sarcină, se pot congestiona uşor, provocând şi ele dureri de cap.

Poţi încerca să-ţi pui comprese reci sau fierbinţi pe frunte, să-ţi masezi tâmplele şi să faci plimbări în aer curat. Paracetamolul în dozele recomandate este considerat fără riscuri în sarcină, dar mai bine întreabă-ţi şi medicul înainte de a-l lua. Pentru congestia sinusală pot fi de folos inhalaţiile de abur şi umidifierea aerului din cameră dacă este foarte uscat.

Dacă însă ai durerile sunt de tip migrenos sau sunt însoţite de vărsături şi de pierderea temporară a vederii – mergi de urgenţă la medic (pot semnifica preeclampsie – o complicaţie a sarcinii).

 

 

Anunțuri

Am făcut varice


Varicele de la nivelul membrelor inferioare ca şi cele vulvare, reprezintă o problemă frecventă în sarcină. Se datorează presiunii venoase crescute şi a efectului hormonilor de sarcină asupra pereţilor vasculari. Însă de cele mai multe ori dispar după naştere.

Pentru a preveni sau ameliora varicele: evită să stai mult timp în aceeaşi poziţie, nu sta picior peste picior şi nu purta nimic care ar putea să-ţi încetinească circulaţia sangvină (şosete prea strânse, jartiere etc.). De asemenea, stai cu picioarele ridicate cât mai mult timp posibil, iar noaptea este de preferat să dormi pe partea stângă. Mersul pe jos şi exerciţiile de îmbunătăţire a circulaţiei sunt extrem de eficace.

În cazul unor varice mai mari, medicul îţi va indica probabil să porţi ciorapi speciali care compensează lipsa tonusul venos şi împiedică accentuarea dilatării lor.

 

Şi spatele mă doare


Te doare din cauza greutăţii abdomenului care, deplasându-ţi centrul de greutate, te obligă să-ţi schimbi poziţia împingând mult burta înainte şi trăgând umerii în spate. Tensiunea permanentă a muşchilor din regiunea lombară este cea care-ţi provoacă aceste dureri.

Încearcă să stai cu spatele cât mai drept şi să-l protejezi cât mai mult – nu ridica obiecte grele, iar când trebuie să iei ceva de jos îndoaie genunchii ţinând spatele drept, nu te apleca din mijloc. Poartă încălţăminte comodă, cu tocuri joase şi nu uita de exerciţiile fizice pentru gravide menite să-ţi întărească musculatura paravertebrală şi abdominală.

Când stai în şezut pune-ţi o pernă la spate, iar în ultimă instanţă roagă-ţi partenerul să-ţi facă un masaj pe zona cu probleme – poate face minuni

 

Ce trebuie să ştii dacă pleci la munte (II)


Dacă simţi ca ceva nu este în ordine, pe măsură ce urci către altitudini mai mari, cel mai bine este să renunţi la idee. Specialiştii susţin că drumeţiile la altitudini mari trebuie să fie pe termen scurt, chiar dacă te simţi bine şi nu ai probleme. O şedere prelungită la altitudini ridicate poate dăuna fătului. Se pare că femeile care trăiesc la altitudini ridicate dau naştere unor copii mai mici, care manifestă şi întârzieri de creştere.

Trimestrul al 3-lea de sarcină este destul de obositor. Burtica este mare, te simţi mai obosită şi eşti mult mai stresată la gândul că în curând vei naşte. Apar grijile legate de naştere, iar o călătorie la altitudini unde oxigenul este redus nu este o idee tocmai bună. Poate acutiza simptomele şi oboseala şi te poate slei de puteri. Nu vrei să rişti ca micuţul să aibă probleme chiar acum când eşti pe ultima sută de metri.

Medicii recomandă hidratarea intensă împotriva efectelor nocive. De asemenea, o alimentaţie echilibrată, dar bogată în carbohidraţi complecşi şi grăsimi nesaturate îţi pot da energia necesară şi forţa să faci faţă drumurilor de munte şi să eviţi oboseala de sarcină. Atunci când eşti gravidă, cel mai bine este să nu depăşeşti niciodată altitudinea de 1800 de metri. Şi dacă chiar şi această altitudine este prea mare pentru tine, rămâi jos, acolo unde te simţi bine. Bucură-te de o poieniţă plină de verdeaţă şi de flori, stai la umbră şi bucură-te de natură.

Ce trebuie să ştii dacă pleci la munte (I)


Specialiştii susţin că o gravidă poate călători fără probleme la munte atunci când nu are o sarcină cu risc. Este totuşi recomandat să ceri avizul medicului înainte de a face o astfel de călătorie.

Altitudinile mari sunt cele în privinţa cărora îşi fac griji cele mai multe graviduţe. În unele cazuri acestea nu reprezintă nicio problemă, însă în altele pot crea probleme. Cel mai bine este să eviţi călătoriile la altitudini mari în primul şi ultimul trimestru de sarcină. Primul trimestru este cel mai greu de suportat.

Apar o mulţime de schimbări hormonale şi simptome de sarcină care te fac să te simţi rău. Printre acestea se numără greţurile matinale, dificultăţile de respiraţie şi ameţelile. Dacă eşti în vacanţă la munte în debutul sarcină trebuie să fii atentă atunci când urci la altitudini mari.

Aerul de la munte este foarte puternic. Trebuie să ştii că la înălţime este mai puţin oxigen, iar acest lucru îl poţi resimţi acut. Pot apărea probleme grave de respiraţie şi poţi priva fătul de oxigen, punându-i viaţa în pericol. În plus, se pot acutiza şi alte simptome specifice de sarcină ca durerile de cap sau ameţelile.

Ideea este că nu te vei simţi foarte bine la înălţime. Însă nu este obligatoriu să apară aceste semne la toate gravidele. Unele suporta foarte bine înălţimile. Medicii nu interzic în totalitate aceste călătorii ci doar le sfătuiesc pe gravide să urce treptat la altitudini mari.

Cel mai bine e să nu se facă trecerea bruscă de la altitudini joase la cele înalte, ci să fie un demers progresiv.

 

Călătoria cu avionul pentru femeia însărcinată


Vara asta pleci în vacanţă într-o destinaţie îndepărtată şi vei călători cu avionul? Transportul aerian este, în general, sigur pentru femeile gravide, atât timp cât nu există complicaţii în ceea ce priveşte sarcina şi nu se zboară spre sfârşitul sarcinii. Cu toate acestea, călătoria gravidelor vine cu unele avertismente, cum ar fi un risc crescut de sângerări şi tromboză venoasă profundă (TVP), în special în timpul zborurilor lungi. Pentru a asigura un transport aerian sigur şi confortabil în timpul sarcinii, urmează sfaturile de mai jos.

  • Fii conştientă de nivelul de deshidratare în avioane, care poate fi mai crescut atunci când eşti însărcinată.

  • Asigură-te că ai destulă apă la tine, şi evită cafeina şi alcoolul.

  • Ia la tine fructe bogate în vitamine, cum ar fi struguri, prune, portocale sau caise uscate.

  • Poartă haine confortabile şi pantofi cu bretele reglabile în cazul în care ţi se umflă picioarele.

  • Încearcă să te ridici şi să te plimbi prin cabină la fiecare două ore.

  • Ia o mască revigorantă pentru ochi.

  • Încearcă să îţi rezervi un loc spaţios, atunci când îţi faci rezervarea. Merită să plăteşti puţin mai mult pentru a obţine un pic mai mult spaţiu. Fii atentă la faptul că tradiţionalele locuri „extra”, cum ar fi cele de lângă ieşirile de urgenţă, de multe ori nu sunt permise femeilor însărcinate.

  • Dacă nu poţi rezerva înainte, încearcă să ajungi la aeroport mai devreme şi cere un loc lângă un perete etanş. Un perete etanş poate fi şi partiţia dintre clasa de afaceri şi cea economică, de exemplu.

  • Este, de asemenea, util să rezervi un loc lângă culoar, dacă poţi, mai ales dacă faci o deplasare pe distanţe lungi, care te va scuti să ridici şi alţi pasageri de pe scaune de fiecare dată când vrei să te plimbi un pic.

 

Sfaturi de vară pentru gravide


Tuturor ne este cald atunci când temperaturile cresc, însă gravidele suportă cel mai greu canicula. Iată câteva sfaturi care te vor ajuta să treci mai uşor peste „chin”.

  • Bea cât mai multe lichide (ceaiuri, apă, sucuri naturale diluate) şi mănâncă legume cu un aport mare de apă pentru a nu te deshidrata.

  • Fă duşuri călduţe de mai multe ori pe zi, de câte ori ai ocazia. Dacă eşti în călătorie, opreşte-te şi lasă un jet de apă rece să curgă pe încheieturile mâinilor.

  • Poartă lenjerie şi haine din fibre naturale.

  • Evantaiul să fie nelipsit din geanta ta.

  • Foloseşte un spray pentru corp pe bază de mentă sau eucalipt pentru a te răcori.

  • Ţine la frigider şerveţele umede cu care să te ştergi pe faţă sau gât, care te vor răcori imediat

  • Odihneşte-te cât mai des în aşternuturi din in sau bumbac şi pune draperii la geamuri pentru a menţine umbră.

  • Dacă trebuie să ieşi afară în intervalul orar 11-15, când soarele este puternic, măcar foloseşte o umbrelă sau o pălărie pentru a te proteja.

  • Ţine la frigider castraveţi şi alte legume, fă-ţi o mască cu aceştia când simţi nevoia să te răcoreşti.