Mă doare capul


Durerile de cap pot fi destul de frecvente în această perioadă, la baza lor stând de obicei schimbările hormonale specifice sarcinii. În plus, sinusurile nazale şi paranazale care au o sensibilitate crescută în sarcină, se pot congestiona uşor, provocând şi ele dureri de cap.

Poţi încerca să-ţi pui comprese reci sau fierbinţi pe frunte, să-ţi masezi tâmplele şi să faci plimbări în aer curat. Paracetamolul în dozele recomandate este considerat fără riscuri în sarcină, dar mai bine întreabă-ţi şi medicul înainte de a-l lua. Pentru congestia sinusală pot fi de folos inhalaţiile de abur şi umidifierea aerului din cameră dacă este foarte uscat.

Dacă însă ai durerile sunt de tip migrenos sau sunt însoţite de vărsături şi de pierderea temporară a vederii – mergi de urgenţă la medic (pot semnifica preeclampsie – o complicaţie a sarcinii).

 

 

Am făcut varice


Varicele de la nivelul membrelor inferioare ca şi cele vulvare, reprezintă o problemă frecventă în sarcină. Se datorează presiunii venoase crescute şi a efectului hormonilor de sarcină asupra pereţilor vasculari. Însă de cele mai multe ori dispar după naştere.

Pentru a preveni sau ameliora varicele: evită să stai mult timp în aceeaşi poziţie, nu sta picior peste picior şi nu purta nimic care ar putea să-ţi încetinească circulaţia sangvină (şosete prea strânse, jartiere etc.). De asemenea, stai cu picioarele ridicate cât mai mult timp posibil, iar noaptea este de preferat să dormi pe partea stângă. Mersul pe jos şi exerciţiile de îmbunătăţire a circulaţiei sunt extrem de eficace.

În cazul unor varice mai mari, medicul îţi va indica probabil să porţi ciorapi speciali care compensează lipsa tonusul venos şi împiedică accentuarea dilatării lor.

 

Şi spatele mă doare


Te doare din cauza greutăţii abdomenului care, deplasându-ţi centrul de greutate, te obligă să-ţi schimbi poziţia împingând mult burta înainte şi trăgând umerii în spate. Tensiunea permanentă a muşchilor din regiunea lombară este cea care-ţi provoacă aceste dureri.

Încearcă să stai cu spatele cât mai drept şi să-l protejezi cât mai mult – nu ridica obiecte grele, iar când trebuie să iei ceva de jos îndoaie genunchii ţinând spatele drept, nu te apleca din mijloc. Poartă încălţăminte comodă, cu tocuri joase şi nu uita de exerciţiile fizice pentru gravide menite să-ţi întărească musculatura paravertebrală şi abdominală.

Când stai în şezut pune-ţi o pernă la spate, iar în ultimă instanţă roagă-ţi partenerul să-ţi facă un masaj pe zona cu probleme – poate face minuni

 

Ce trebuie să ştii dacă pleci la munte (II)


Dacă simţi ca ceva nu este în ordine, pe măsură ce urci către altitudini mai mari, cel mai bine este să renunţi la idee. Specialiştii susţin că drumeţiile la altitudini mari trebuie să fie pe termen scurt, chiar dacă te simţi bine şi nu ai probleme. O şedere prelungită la altitudini ridicate poate dăuna fătului. Se pare că femeile care trăiesc la altitudini ridicate dau naştere unor copii mai mici, care manifestă şi întârzieri de creştere.

Trimestrul al 3-lea de sarcină este destul de obositor. Burtica este mare, te simţi mai obosită şi eşti mult mai stresată la gândul că în curând vei naşte. Apar grijile legate de naştere, iar o călătorie la altitudini unde oxigenul este redus nu este o idee tocmai bună. Poate acutiza simptomele şi oboseala şi te poate slei de puteri. Nu vrei să rişti ca micuţul să aibă probleme chiar acum când eşti pe ultima sută de metri.

Medicii recomandă hidratarea intensă împotriva efectelor nocive. De asemenea, o alimentaţie echilibrată, dar bogată în carbohidraţi complecşi şi grăsimi nesaturate îţi pot da energia necesară şi forţa să faci faţă drumurilor de munte şi să eviţi oboseala de sarcină. Atunci când eşti gravidă, cel mai bine este să nu depăşeşti niciodată altitudinea de 1800 de metri. Şi dacă chiar şi această altitudine este prea mare pentru tine, rămâi jos, acolo unde te simţi bine. Bucură-te de o poieniţă plină de verdeaţă şi de flori, stai la umbră şi bucură-te de natură.

Ce trebuie să ştii dacă pleci la munte (I)


Specialiştii susţin că o gravidă poate călători fără probleme la munte atunci când nu are o sarcină cu risc. Este totuşi recomandat să ceri avizul medicului înainte de a face o astfel de călătorie.

Altitudinile mari sunt cele în privinţa cărora îşi fac griji cele mai multe graviduţe. În unele cazuri acestea nu reprezintă nicio problemă, însă în altele pot crea probleme. Cel mai bine este să eviţi călătoriile la altitudini mari în primul şi ultimul trimestru de sarcină. Primul trimestru este cel mai greu de suportat.

Apar o mulţime de schimbări hormonale şi simptome de sarcină care te fac să te simţi rău. Printre acestea se numără greţurile matinale, dificultăţile de respiraţie şi ameţelile. Dacă eşti în vacanţă la munte în debutul sarcină trebuie să fii atentă atunci când urci la altitudini mari.

Aerul de la munte este foarte puternic. Trebuie să ştii că la înălţime este mai puţin oxigen, iar acest lucru îl poţi resimţi acut. Pot apărea probleme grave de respiraţie şi poţi priva fătul de oxigen, punându-i viaţa în pericol. În plus, se pot acutiza şi alte simptome specifice de sarcină ca durerile de cap sau ameţelile.

Ideea este că nu te vei simţi foarte bine la înălţime. Însă nu este obligatoriu să apară aceste semne la toate gravidele. Unele suporta foarte bine înălţimile. Medicii nu interzic în totalitate aceste călătorii ci doar le sfătuiesc pe gravide să urce treptat la altitudini mari.

Cel mai bine e să nu se facă trecerea bruscă de la altitudini joase la cele înalte, ci să fie un demers progresiv.

 

Călătoria cu avionul pentru femeia însărcinată


Vara asta pleci în vacanţă într-o destinaţie îndepărtată şi vei călători cu avionul? Transportul aerian este, în general, sigur pentru femeile gravide, atât timp cât nu există complicaţii în ceea ce priveşte sarcina şi nu se zboară spre sfârşitul sarcinii. Cu toate acestea, călătoria gravidelor vine cu unele avertismente, cum ar fi un risc crescut de sângerări şi tromboză venoasă profundă (TVP), în special în timpul zborurilor lungi. Pentru a asigura un transport aerian sigur şi confortabil în timpul sarcinii, urmează sfaturile de mai jos.

  • Fii conştientă de nivelul de deshidratare în avioane, care poate fi mai crescut atunci când eşti însărcinată.

  • Asigură-te că ai destulă apă la tine, şi evită cafeina şi alcoolul.

  • Ia la tine fructe bogate în vitamine, cum ar fi struguri, prune, portocale sau caise uscate.

  • Poartă haine confortabile şi pantofi cu bretele reglabile în cazul în care ţi se umflă picioarele.

  • Încearcă să te ridici şi să te plimbi prin cabină la fiecare două ore.

  • Ia o mască revigorantă pentru ochi.

  • Încearcă să îţi rezervi un loc spaţios, atunci când îţi faci rezervarea. Merită să plăteşti puţin mai mult pentru a obţine un pic mai mult spaţiu. Fii atentă la faptul că tradiţionalele locuri „extra”, cum ar fi cele de lângă ieşirile de urgenţă, de multe ori nu sunt permise femeilor însărcinate.

  • Dacă nu poţi rezerva înainte, încearcă să ajungi la aeroport mai devreme şi cere un loc lângă un perete etanş. Un perete etanş poate fi şi partiţia dintre clasa de afaceri şi cea economică, de exemplu.

  • Este, de asemenea, util să rezervi un loc lângă culoar, dacă poţi, mai ales dacă faci o deplasare pe distanţe lungi, care te va scuti să ridici şi alţi pasageri de pe scaune de fiecare dată când vrei să te plimbi un pic.

 

Sfaturi de vară pentru gravide


Tuturor ne este cald atunci când temperaturile cresc, însă gravidele suportă cel mai greu canicula. Iată câteva sfaturi care te vor ajuta să treci mai uşor peste „chin”.

  • Bea cât mai multe lichide (ceaiuri, apă, sucuri naturale diluate) şi mănâncă legume cu un aport mare de apă pentru a nu te deshidrata.

  • Fă duşuri călduţe de mai multe ori pe zi, de câte ori ai ocazia. Dacă eşti în călătorie, opreşte-te şi lasă un jet de apă rece să curgă pe încheieturile mâinilor.

  • Poartă lenjerie şi haine din fibre naturale.

  • Evantaiul să fie nelipsit din geanta ta.

  • Foloseşte un spray pentru corp pe bază de mentă sau eucalipt pentru a te răcori.

  • Ţine la frigider şerveţele umede cu care să te ştergi pe faţă sau gât, care te vor răcori imediat

  • Odihneşte-te cât mai des în aşternuturi din in sau bumbac şi pune draperii la geamuri pentru a menţine umbră.

  • Dacă trebuie să ieşi afară în intervalul orar 11-15, când soarele este puternic, măcar foloseşte o umbrelă sau o pălărie pentru a te proteja.

  • Ţine la frigider castraveţi şi alte legume, fă-ţi o mască cu aceştia când simţi nevoia să te răcoreşti.

 

Sfaturi pentru o sarcină sănătoasă (III)


8. Dormi suficient.În ultimele luni de sarcină ai nevoie de 8-9 ore de somn pe noapte, pentru a face faţă activităţilor zilnice. De asemenea, un pui de somn ziua, chiar şi numai de 20 de minute, poate ajuta. La fel de bine se poate întâmpla să ai zile în care nu te poţi odihni bine, mai ales pe măsură ce abdomenul creşte în volum. Foloseşte perne, pentru a sta mai confortabil.

9. Învaţă să-ţi ameliorezi problemele.Arsurile de stomac sunt printre cele mai comune probleme care apar în timpul sarcinii. Pentru a le combate, mănâncă puţin la fiecare masă şi întinde-te timp de o oră după ce te-ai ridicat de la masă. Dacă arsurile te deranjează şi noaptea, foloseşte o pernă pentru ca trunchiul să stea mai ridicat puţin. De asemenea, crampele musculare dau bătăi de cap gravidelor, dar exerciţiile de stretching (întinderi) pot ajuta (nu îţi întinde însă vârfurile picioarelor deoarece pot declanşa o crampă). Masajul, o baie caldă pot ajuta. Şi renunţă la tocuri!

10. Combate stresul.Stresul poate afecta copilul, indiferent dacă e constant sau întâmplător, şi poate declanşa chiar şi o naştere prematură. În plus, stresul cronic poate duce la slăbirea sistemului imunitar şi la o greutate mică a copilului. De aceea, este foarte important să înveţi să faci doar ce are prioritate, să discuţi cu cineva apropiat despre ceea ce simţi şi să te relaxezi. Masajul pentru gravide este foarte eficient, o soluţie fiind şi aceea de a sta singură şi a face ceea ce îţi place.

Sfaturi pentru o sarcină sănătoasă (II)


4. Fereşte-te de ingrediente periculoase.Primul trimestru este crucial pentru dezvoltarea fătului şi, de aceea, este esenţial să te fereşti de alimentele periculoase, cum sunt cele ce ar putea fi contaminate cu Listeria – o bacterie ce poate trece de placentă şi cauza avort spontan. Renunţă la ouă crude, la peşte crud, carne de pasăre, de vită şi de porc – prelucrate termic insuficient (cu porţiuni crude). Fii foarte atentă! O îngheţată făcută în casă, de exemplu, conţine ouă crude. Alcoolul şi tutunul, clar că trebuie evitate. Limitează consumul de cafea la cel mult două ceşti mici pe zi.

5. Ai grijă la pofte. În mare, poftele nu fac rău, însă depinde ce şi cât mănânci. Apoi, dacă ai pofte pentru alimente nesănătoase, cum ar fi chipsuri, le poţi satisface, atât timp cât mănânci echilibrat. Totul este să consumi „alimente rele” rar şi în cantităţi mici. Nu folosi poftele pe post de scuză!

6. Fă mişcare.Dacă ai acordul medicului pentru a face exerciţii fizice (uşoare, evident), o perioadă de 30 de minute pe zi de mişcare te poate ajuta să reduci durerile de spate şi constipaţia – două probleme comune ale gravidelor. Mişcarea te poate ajuta să dormi mai bine şi să îţi îmbunătăţeşti postura şi starea de spirit.

7. Nu exagera cu efortul fizic. Cel puţin în primele luni, este posibil să te simţi energică şi dornică să faci de toate, inclusiv ce n-ai mai făcut până acum. Însă, este foarte important să-ţi ştii limitele. Dacă începi să simţi ameţeli sau o stare de leşin, opreşte-te şi odihneşte-te, deoarece acesta este un semn că organismul are nevoie de mai mult oxigen în sânge.

Sfaturi pentru o sarcină sănătoasă (I)


Vrei să ai o sarcină sănătoasă? Ţine cont de sfaturile care urmează:

  1. Nu lăsa sarcina să te ia pe nepregătite. O sarcină planificată este mereu mai sigură decât una neplanificată. Ideal ar fi să începi să te pregăteşti cu aproximativ trei luni înainte de concepere şi asta deoarece, cu cât eşti tu mai sănătoasă, cu atât va fi şi copilul tău.

  2. Ai mare grijă ce medicamente iei. În perioada sarcinii vei fi tentată să iei un analgezic, dacă te doare capul, spre exemplu, însă este e bine de ştiut că orice medicament afectează dezvoltarea fătului. Cel mai bine este să nu iei niciun medicament pe timpul sarcinii (în afară de ceea ce îţi prescrie doctorul).

  3. Mănâncă sănătos. În timpul sarcinii, ceea ce mănânci şi bei reprezintă principala sursă de nutrienţi pentru făt. De aceea, este foarte important să mănânci cât mai sănătos.
    Vitaminele B6 şi B12, fierul, calciul şi acidul folic sunt esenţiale. Bananele şi cerealele integrale sunt bogate în vitamina B6, care ajută la formarea globulelor roşii. Cartofii dulci au vitamina A – pentru oase, iar spanacul şi somonul conţin calciu.

Gusturile mamei se transmit fătului


Dacă nu vor ca bebeluşii pe care îi vor naşte să devină mofturoşi, gravidele trebuie să aibă un meniu variat. Zece ani de cercetări au dus la concluzia că mirosurile şi gusturile la care fătul este expus în prima parte a vieţii sale intrauterine, vor fi recunoscute apoi şi preferate.

La creierul în formare al fătului ajung informaţii legate de alimentele consumate de mamă, cu consecinţe pe termen lung. Nu e de mirare de ce bebeluşii ai căror mame au consumat alcool în timpul sarcinii se ling pe buze doar la mirosul acestuia, chiar dacă, teoretic, nu l-au gustat niciodată.

În mod similar, în cadrul unui experiment, s-a arătat că bebeluşii ai căror mame consumaseră usturoi în timpul sarcinii au reacţionat foarte bine la aceste mirosuri.

 

Emoţiile mamei dăunează fătului


Emoţiile şi sentimentele puternice ale gravidei afectează creierul copilului său. Anxietatea în timpul sarcinii poate dubla riscul de a avea un copil hiperactiv.

În special emoţiile din timpul ultimului trimestru de sarcină se reflectă în ulterioarele probleme comportamentale ale copilului.

Totuşi sondajele şi testele au arătat că 9 din 10 copii cu mame ce au suferit emoţii puternice în timpul sarcinii sunt perfect sănătoşi.

Comportamentul copilului se datorează genelor si părinţilor, însă s–a demonstrat că există şi un al treilea factor, de natură chimică. Anume, dacă mama este foarte agitată, aceasta este cauza unor schimbări chimice în organism, modificări ale secreţiei hormonale.

Concluzia este că o femeie însărcinată trebuie sa fie cât mai relaxată, să se odihnească, să desfăşoare activităţi liniştitoare.