Saptamana a 31-a de sarcina


Dezvoltarea sexuala a bebelusului continua

La treizeci si un de saptamani de sarcina sau 29 de saptamani de la conceptie, dezvoltarea sexuala a fatului continua. In cazul in care copilul tau este baiat, testiculele lui isi continua drumul lor spre scrot, daca este fata, clitorisul este acum relativ proeminent.

Important in aceasta saptamana…
Lucrurile incep sa se complice, ai arsuri la stomac si indigestii. Mananca des si cate putin, bea multa apa. Cele mai multe femei castiga in greutate in acest trimestru al sarcinii in jur de 5 Kg. Greutatea excesiva pe care o acumulezi in timpul sarcinii poate fi cauzata de consumul de prajituri, bauturi dulci, inghetata, bomboane, ciocolata si altele. Chiar si sucurile naturale care se gasesc in comert contin o cantitate importanta de zahar. Produsele de patiserie si alte dulciuri, contin o cantitate foarte mare de grasimi saturate.

Ce mananci…
Nu ai indicatii speciale fata de ultimele trei saptamani. Daca esti insarcinata vara, nu uita sa te hidratezi corespunzator, adica sa bei 2 l de lichide pe zi. Exclude berea si bauturile dulci. Este timpul sa te pregatesti sufleteste pentru mentinerea acestui stil de alimentatie si dupa sarcina, in perioada alaptatului.

Reclame

Saptamana a 30-a de sarcina


Ochii bebelusului sunt larg deschisi

La treizeci de saptamani de sarcina sau 28 de saptamani de la conceptie, ochii copilului sunt larg deschisi. Fatul poate avea par pe cap la sfarsitul acestei saptamani. De acum copilul tau poate avea 270 milimetri lungime si cantareste aproape 1.300 grame.

Important in aceasta saptamana…
Nevoile alimentare ale bebelusului ating punctul maxim pe parcursul acestui trimestru de sarcina. Ai nevoie de o alimentatie bogata in proteine, vitamina C, acid folic, fier si calciu (in jur de 200 miligrame de calciu se depoziteaza in oasele bebelusului, in fiecare zi). Chiar ti-e greu, ai nevoie in continuare de gimnastica. Inoata, plimba-te, danseaza! Daca nu stiai, grasimile sanatoase din alimente (din peste, mai ales, uleiul de masline, cel de porumb, margarina) iti mentin sanatatea pielii si a parului, te protejaza de temperaturile extreme, si iti dau energie. E momentul sa limitezi pastele fainoase, produsele de patiserie, sunca, inghetata si alimentele prajite. O alternativa la acestea sunt alunele si semintele, acestea contin grasimi sanatoase pentru inima.

Ce mananci…
Dieta trebuie drastic supravegheata, pentru ca surplusul de greutate iti va fi defavorabil la nastere. Ideea ca acum mananci pentru doi nu trebuie luata in sensul ei propriu. Acum, calitatea este importanta, nu cantitatea. Prin urmare, continua cu supe, ciorbe de legume sau de carne, degresate cand este cazul, cu salatele, gratarul de carne alba ori de peste. Poti sa mananci seminte de dovleac, fistic, alune, toate fara sare, caise uscate, smochine, alte fructe uscate. Atentie la cantitatea de sare din mancare, mai ales daca ti se umfla picioarele.

 

Saptamana a 29 -a de sarcina


Oasele sunt pe deplin dezvoltate

La douazeci si noua saptamani de sarcina, oasele bebelusului sunt complet dezvoltate, dar sunt inca moi si flexibile. In aceasta saptamana, copilul incepe “stocarea” fierului, calciului si fosforului. Tot acum, bebelusul poate sa-si deschida ochii si sa-si intoarca capul.

Important in aceasta saptamana…
Mancarurile cu multe verdeturi ca patrunjelul, busuiocul, ardeiul iute, oregano pot fi vedetele saptamanii. Cel mai indicat ar fi sa inlocuiesti acum partial carnea cu legumele (grane, andive, varza, ridichi, salata, ceapa, morcovi,etc). Cerealele sunt surse importante de vitamina B in combinatie cu laptele si ofera proteine de mare calitate in timpul sarcini. Seara este indicat sa mananci mai usor, de aceea, un bol de cereale integrale amestecate cu fructe (capsuni, zmeura, afine, mango, portocala, mere etc). Este important sa nu elimini toatal grasimile de origine animala pentru ca ele iti protejeaza inima si tie, si bebelusului.

Ce mananci…
Poate nu ti-e comod, dar nu ai voie sa sari peste ratia de fructe si de legume. Daca ai arsuri gastrice, cere sfatul medicului, ca sa poti manca si cruditati. Ai grija cum combini alimentele, sa nu te balonezi, mai ales daca esti amatoare de deserturi dupa masa sau daca bei multe sucuri, despre cele acidulate nici nu mai pomenim, pentru ca le-ai scos demult din obiceiurile tale alimentare.

 

Retete de sandwich-uri


1. Bruschette cu mozzarella

Ingrediente: 400 gr. bagheta, 400 gr. rosii, 250 gr. branza mozzarella, 100 gr. file anchois.

Mod de preparare: Feliezi bagheta si o asezi pe gratar, o prajesti pe ambele parti. Speli foarte bine rosiile, le cureti si le feliezi. Fileul de anchois il speli foarte bine. Feliezi mozarella.
Pe feliile de bagheta adaugi feliile de rosii, cele de mozarella si fileul de anchois.
Le gratinezi pentru a se topi branza.
Timp de preparare: 25 minute

Timp de coacere: 7 – 10 minute

Portii: 3 portii

Pofta mare!!


2. Sandwich cu sunca de pui

Ingredinte: 3 felii sunca pui, 50g branza de vaci, 25g unt, 2 felii de paine de secara, 1 rosie, cateva felii de castravete, 1-2 frunze de salata proaspata, sare.

Mod de preparare: Branza de vaci se paseaza cu untul si se sareaza dupa gust. Cu pasta obtinuta ungi ambele felii de paine.
Pe o felie de paine asezi feliile de sunca, feliile de rosii si feliile de castravete si acoperi cu cealalta felie de paine.

Timp de preparare: 10 minute

Portii: 1 portie
Pofta buna!


3. Sandwich cu unt de arahide si dulceata de capsuni

Ingredinte: Paine de secara/integrala, unt de arahide (sau unt), dulceata de capsuni.

Mod de preparare: Se taie painea si apoi se ung feliile, una cu unt de arahide (sau unt) si cealalta cu dulceata de capsuni. Apoi se pun una peste alta.

Timp de preparare: 10 minute

Portii: 1 portie
Pofta buna!


Saptamana a 28-a de sarcina


Genele si sprancenele sunt formate

La douazeci si opt saptamani de sarcina, pleoapele copilului sunt partial deschise si genele formate. Bebelusul tau creste in greutate rapid si se netezesc multe riduri de pe pielea lui.
De acum fatul are aproape 250 mm lungime si cantareste aproximativ 1.000 grame. Copii sanatosi nascuti in aceasta saptamana au sanse de supravietuire de 90%, fara sa aiba vreun handicap fizic sau neurologic.

Important in aceasta saptamana…
Cand vine vorba despre tutun si sarcina, nu exista nici o cale de mijloc. Tu ai dreptul sa fii protejata de fumul de tigara. Evita mediile poluate si locurile in care se fumeaza, deoarece substatele nocive vor ajunge in plamanii tai, vor fi purtate cu oxigenul prin sange, ajungand in corpul bebelusului. Asigura-te ca ai o aerisire corespunzatoare in casa. Daca esti hotarata cu adevarat sa te lasi de fumat, nu trebuie sa te incurci cu jumatati de masura. Daca simti ca nu mai poti rezista, ca trebuie sa fumezi neaparat inspira si expira lung de trei ori sau fixeaza-ti o activitate de urgenta: bea un pahar mare de apa, cu inghitituri mici sau taie morcovi si castraveti sub forma de batoane si mananca-le pentru a diminua senzatia de dependenta.

Ce mananci…
Nimic nu se schimba in meniul tau in aceasta saptamana. Ai grija insa daca esti insarcinata iarna, sa nu-ti lipseasca legumele si fructele crude sau prelucrate termic. in plus, ai grija ca stilul tau de viata sa nu excluda miscarea, chiar daca burtica este din ce in ce mai mare. Daca gasesti la hipermarket, poti incerca salate cu avocado. Cauta in retetele noastre si vei afla si cum se prepara. Este in fruct comlex, deosebit de hranitor si care nu te ingrasa. La fel de bune sunt si ciupercile de cultura, ele continand proteine vegetale, deosebit de valoroase pentru sanatatea ta, pentru ca nu contin colesterol.

 

Saptamana a 27-a de sarcina


Intri in trimestrul trei

Aceasta saptamana marcheaza sfarsitul celui de-al doilea trimestru. La 27 de saptamani, plamanii, ficatului si sistemul imunitar al copilului continua sa se maturizeze. La controlul prenatal, i-ai auzit bataile inimii si ai vazut cat de rapide sunt: in jur de 120-160 batai pe minut, de doua ori mai rapide decat ale tale. Pielea ii este inca ridata, dar este protejata de stratul de vernix. Pleoapele se vor deschide acum pentru prima data.

Important in aceasta saptamana…
De acum incolo esti predispusa la infectii urinare, asa ca bea multe lichide. De acum inainte, ai nevoie sa consumi mai multe cereale si legume decat carne, deoarece bebelusul are nevoie de suplimente nutritive. Hrana bogata in fibre te ajuta sa combati constipatia si include painea, cerealele, lintea, orezul, care au, in plus, si vitamine B. Nu uita sa te cantaresti si sa iei masuri daca numarul de kilograme depuse este prea mare. Rareste dulciurile, in afara celor sanatoase.

Ce mananci…
Este inceputul unei perioade a legumelor si fructelor, chiar daca nu devii vegetariana. Cele mai bune mese sunt compuse din salate cu multe legume crude (salata verde, rosii, ardei, castraveti, rucola, varza rosie si alba etc), urmate de carne la gratar, fripturi de pui, curcan sau de vita. Pestele este alimentul vedeta, pentru ca nu te ingrasa si este bogat intr-o serie de nutrienti pe care nu ii poti lua din alte mancaruri. Desertul poate fi format din compoturi, placinte cu mere, dovleac sau alte fructe.

 

Saptamana a 26-a de sarcina


Plamanii incep sa produca surfactant

Douazeci si sase saptamani de sarcina, copilul tau are unghiile complet formate. Plamanii copilului au inceput sa produca surfactant, substanta care permite aerului sa intre si sa iasa din plamani. De acum copilul are 230 mm lungime si cantareste aproape 820 de grame.

Important in aceasta saptamana…
Pentru a evita problemele de sanatate din cauza carnii, fii sigura ca este bine prelucrata termic. E bine sa stii ca sunt si alimente de evitat in timpul sarcinii. Medicii atrag atentia viitoarelor mame sa nu consume branzeturi fermentate (cele cu mucegai, in special) si anumite sortimente de carne. Acestea pot fi contaminate cu o bacterie numita Listeria, care poate produce imbolnaviri grave cu urmari asupra fatului. Pentru siguranta ta si a copilului, inlocuieste branzeturile fermentate cu cele proaspete, din lapte pasteurizat si consuma numai carne foarte bine gatita. Cateva exemple de branzeturi pe care trebuie sa le eviti sunt: branza feta, branza fermentata de capra, sortimentele Brie, Camembert, Roquefort si in general toate branzeturile obtinute din lapte crud.
Ce este Listeria? Listeria este un tip de bacterie care poate fi prezenta in anumite alimente contaminate. Este dosebit de periculoasa in sarcina.

Ce mananci…
Alimentele de origine animala ca ouale, carnea, laptele, pestele si branza sunt o sursa importanta de vitamina B si de proteine. Legumele, nucile, alunele si semintele trebuie consumate in combinatie cu cerealele, pentru construirea unui echilbru esential al proteinelor. Daca te confrunti cu constipatia, nu uita de iaurturile cu probiotice.